Bezpieczny zakład produkcyjny – na co zwrócić uwagę?

Osoby pracujące w zakładach produkcyjnych oraz przy zautomatyzowanych liniach produkcyjnych, muszą mieć zagwarantowane bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Oczywiście każdy pracownik, bez względu na wykonywany zawód musi je mieć, jednakże osoby pracujące przy maszynach, z niebezpiecznymi elementami, mają zwiększone ryzyko wypadku przy pracy. Możliwość trwałego kalectwa, a nawet śmierci pracownika nie może być bagatelizowana ani przez pracodawcę, ani przez specjalistę ds. BHP. Na co zatem zwrócić uwagę, aby stanowisko pracy na produkcji było odpowiednio zabezpieczone? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie w niniejszym materiale.

Przede wszystkim szkolenia

Bez szkoleń ani rusz. Rzecz jasna szkolenie z zakresu bezpiecznej i higienicznej pracy jest absolutnym minimum, które zapisane jest w Kodeksie Pracy. Ponadto każdy pracownik powinien przejść pełne szkolenie stanowiskowe – a to w dalszym ciągu nagminnie jest nieprzestrzegane w wielu przedsiębiorstwach. Odpowiednie zaznajomienie z obsługiwaną maszyną, miejscem wykonywania swoich obowiązków, wszelkimi możliwymi zagrożeniami – to naprawdę konieczność! Niestety, nie tylko wielu przedsiębiorców bagatelizuje to zagadnienie, ale również sami pracownicy zdają się zbyt lekkomyślnie do niego podchodzić. Dlatego tak ważna jest rola specjalisty ds. BHP w każdym zakładzie pracy, który nie “odbębni” szkolenia, ale realnie pomoże zwiększyć świadomość pracowników krzewiąc kulturę bezpieczeństwa. Zadaniem behapowca jest także wprowadzanie coraz to efektywniejszych usprawnień, które znacząco zmniejszą ryzyko wypadków w zakładzie pracy.

Środki ochrony indywidualnej

Każdy pracownik musi zostać odpowiednio wyposażony w środki ochrony indywidualnej – uzależnione oczywiście od charakteru jego pracy. Do ŚOI zaliczamy:

  • odzież odzież ochronną.

  • rękawice ochronne,

  • obuwie robocze,

  • okulary,

  • kaski,

  • nauszniki/ewentualnie zatyczki do uszu,

Powyższe produkty muszą być przygotowane z odpowiednich tworzyw. Procesy te reguluje między innymi Centralny Instytut Ochrony – Państwowy Instytut Badawczy. Środki te, aby były skuteczne i bezpieczne muszą być nie tylko wykonane z odpowiednich tworzyw, ale muszą być również odpowiednio stosowane. Tutaj też pojawia się ogromna rola behapowca, który ma za zadanie przeszkolić pracowników z ich stosowania. Wbrew pozorom, nie jest to sprawa oczywista dla wielu osób.

Maty antypoślizgowe – ergonomia i ochrona

Zadbanie o to, aby dane stanowisko pracy było ergonomiczne, również ma niebagatelne znaczenie dla bezpieczeństwa. Wprowadzenie ergonomicznych rozwiązań ma na celu zadbanie o to, aby długotrwałe wykonywanie danej czynności – często w nienaturalnej i niekorzystnej pozycji – z upływem czasu nie stawało się szkodliwe dla zdrowia pracownika. Jednym z bardzo dobrych rozwiązań jest wprowadzenie maty antypoślizgowej. Jak sama nazwa wskazuje, ma ona za zadanie uchronić pracownika przed poślizgnięciem się i upadkiem. Taką matę antypoślizgową stosuje się przede wszystkim w miejscach, gdzie pracuje się z olejami i innymi śliskimi substancjami. Ryzyko upadku jest wówczas zdecydowanie większe, co może grozić nie tylko potłuczeniem, ale naprawdę groźnym wypadkiem. Zwłaszcza, jeśli pracownik obsługuje wówczas jakąś maszynę lub ostre i niebezpieczne narzędzia.

Maty antypoślizgowe, aby mogły być wprowadzone do obiegu, muszą być przygotowane z odpowiednich surowców, co regulują europejskie normy BHP. Maty antypoślizgowe firmy Evergrip spełniają wszystkie wymagane kryteria, a ponadto są proste w instalacji oraz utrzymaniu czystości. Doskonale sprawdzają się w takich miejscach, jak wspomniane zakłady produkcyjne, ale także szpitale, laboratoria, elektrownie oraz wszelkie miejsca użyteczności publicznej.

Dbanie o zdrowie i życie pracownika powinno należeć do nadrzędnych zadań każdego pracodawcy. Jednakże każda osoba zatrudniona również zobligowana jest do przestrzegania reguł i zasad bezpiecznej i higienicznej pracy.